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Facebook Japan K.K.

「D&I」の推進こそが、Facebook躍進の原動力

月間アクティブ利用者数23億2,000万人(2018年12月時点)を誇る世界最大級のSNS「Facebook」。その運営会社であるFacebookは、先進的なダイバーシティー&インクルージョン(以下D&I)施策を推進する企業として知られています。今回はフェイスブック ジャパンで、D&Iの推進活動を担う古田理恵氏、宮地ステイシー氏に、「なぜFacebookはD&Iに力を注いでいるのか」についてお聞きしました。

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募集期間:2019年4月25日(木)〜 2019年5月22日(水)

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D&Iを推進することがビジネスの成長に直結する

クライアントソリューションズマネージャー・リード/古田 理恵(写真左)

私はフェイスブック ジャパンのクライアントソリューションズ部でマネジャーとして務めながら、社内でD&Iの推進、啓発を行うプロジェクトの責任者も務めています。現在は、業務時間のうちの約8割を本業に、残り約2割をD&I関連の活動に費やしています。

なぜFacebookがD&Iに力を注いでいるのか。それは、私たちが多様性のある採用、また組織作りを行い、そしてD&Iを推進することがビジネスの成長に直結すると確信しているからです。

多様性のある社員が集まり、異なる意見を発する事で、クリエイティブ(創造的)かつイノベイティブ(革新的)な考え方が生み出され、利用者の皆様のニーズを適切に察知してサービスに反映させることができると考えています。

D&Iが毎回自然発生する環境へ

D&Iは、社員一人一人が、性別や国籍、宗教、価値観、仕事と育児のバランスなどに思い悩むことなく、業務において高いパフォーマンスを発揮できる、心理的安全性を担保するものであると私は思います。仕事やプライベート関係なく、何事もためらいなく発信でき、そして周囲からも惜しみないサポートを受けられる職場環境を創り出すことができれば、社員がモチベーションを高く保ちながら働き続けられると考えています。

FacebookにおけるD&Iに関連して、過去に一人の社員の「保活」を周りの仲間たちでサポートしたエピソードがあります。ある産休・育休を控えた社員が「保活」をしていた時、保育園の数が限られた地区に住んでいたため、保育園探しに苦戦しており、説明会の予約電話でさえつながらないという状況でした。すると、そのことを知った社員数名が手分けして保育園に電話をかけ、無事に説明会の予約をとることができました。育児というライフイベントを迎えた人に、周りの社員が積極的に支援するという、ダイバーシティー(多様性)とインクルージョン(多様性の受け入れ)が自然とできた、Facebookらしいカルチャーを象徴する出来事だと思います。

とはいえ、弊社でもD&Iが自然に毎回発生するというものではありません。組織的な取り組みは必要不可欠で、ダイバーシティーを推進するだけではなく、さまざまな差異や個性を受け入れ尊重すること、つまりインクルージョンが進まなければ多様性の力を生かすことはできないでしょう。

インクルージョンを推進する為の取り組み

5年前に私がフェイスブック ジャパンに入社してD&I推進を始めたころは、まだまだ社員数も少なく、トレーニング(研修)プログラムもあまりありませんでした。しかし近年Facebookは本格的に組織的な取り組みを始め、職場のインクルージョンを深めるためにいくつかのトレーニングを全社員向けに実施しています。

たとえば「Managing Unconscious Bias Training」(「無意識のバイアス」トレーニング)は、自身で自覚のない「無意識の偏見」を事前に防ぐ研修。また、「Be The Ally」(仲間になろう)という取り組みは、少数派の意見や存在がもし軽視されている場面に遭遇したとき、周りがきちんと気づき、指摘し、改善につなげようという考えに基づいたトレーニングプログラムとなっています。

一人一人の社員が、自身の個性を生かしながら、ビジネスの発展、そして社会全体に貢献していく。今以上にフェイスブック ジャパンをそのような組織にするために、私たちはこれからも、D&Iの大切さを伝え続けていきます。

D&Iを推進する姿勢に強く共感し、Facebook に

クライアントソリューションズマネージャー/宮地 ステイシー

私は入社してから、D&I推進プロジェクトのメンバーとして、D&I関連の社内イベントや、社内コミニケーションを担当しています。実業務で忙しい日々ではありますが、D&I推進することにより、社員にとってより良い環境作りに関わることができればと思って、プロジェクトメンバーに立候補しました。

私がジェンダー論やダイバーシティーについて興味を持ったきっかけは、自身の海外留学での経験や、日本で就職した時に遭遇した文化や価値観の違いからです。アメリカ人の父親と日本人の母親の間に生まれ、幼少期から日本のなかでもインターナショナルな環境に身を置いていましたが、アメリカに留学してからダイバーシティーについての考え方が大きく変わりました。

日本では性別や年齢、国籍など、目に見える要素をダイバーシティーの対象として捉えがちですが、海外では後天的な考え方や価値観などもダイバーシティーという形で捉えられます。FacebookではこれをCognitive Diversity「コグニティブダイバーシティー」(認知多様性)と認識、推奨していて、世界で23億人以上の利用者がいるサービスを開発、運用していくためには、様々な視点と意見が必要不可欠だと考えています。

私がFacebookで働きたいと興味を持ったのも、この会社がD&Iを重要視していたからでした。実は選考の面接官の中に古田がいたのですが、「D&Iをより一層推進していく」という意思を強く感じられたことが、この会社に入社する決め手になりました。

D&Iとは全ての社員が対象、特にバイアスを取り除くことは重要

古田からもありましたが、より良い仕事環境を作っていく中で、バイアス・無意識のバイアスを取り除くこと、また意識することは、特に重要だと思っています。例えば、多くの人が一度は、育休・産休から復帰した社員に「早く帰ってもいいよ」と声をかけたり、気遣ったりした経験はあると思います。しかしその一方で、この気遣いは無意識に「家族がいるひとは、早く帰りたいと思っているもの」という無自覚のバイアスによる思い込みからの気遣いであるかもしれません。しかしながら人によっては、「家族ができたことにより、今まで以上に頑張りたい」「家族ができたことで、重要な仕事がこなくなった」と感じるひともいます。重要なことは、無意識バイアスに捉われることなく、きちんと本人とコミュニケーションをすることです。Facebookでは、できるだけ社員の差異の違いに左右されず、全ての社員を公平に見ることができるようにトレーニングや、色々な取り組みを実施しています。

誰もがAuthentic Self(本来の自分)を自己開示できる組織へ

日本では「空気を読む」といった言葉に代表されるように、議論による衝突や積極的な自己開示を嫌がる傾向にあります。たしかに、意見や考え方の違いによる衝突は怖いものかもしれません。しかし、異なった意見が出た際に適切にフォローしてくれる仲間たちがいる組織こそ、より自分らしく、そして生き生きと働くことができると、Facebookで働くようになり私は強く確信することができました。ミーティングの場で新人や若手が発言しづらい雰囲気になっていれば、誰かしらが指摘し、改善する。直属のマネージャーはもちろん、役職にかかわらず誰とでも直接ディスカッションできるなど、Facebookではよく目にする光景です。

また会社の取り組みのなかで、所属しているチームメンバー、また自分のマネージャーにと、自分がシェアしたい範囲内でAuthentic Self(本来の自分)について自己開示することのできる機会が設けられています。

「どのようなキャリアを築いていきたいか」、「どのようなワークライフバランスが理想か」「どのようなコミュニケーションの取り方がよいか」など自己開示する内容は人それぞれですが、そういった内容を共有することは、周りの人にできるだけ本来の自分自身について知ってもらうことに繋がります。所属チームや業務に関わる周りの人たちが、何事にたいしても理解とサポートができる体制を構築でき、それによって仕事でもプライベートでも豊かな人生を送ることができると考えています。

募集職種

  • Client Partner Manager, Japan
    • 法人営業 営業企画 Web広告運用・SEO
    • 東京都

    Our mission is to give people the power to build community and bring the world closer together. Through our family of apps and services, we're building a different kind of company that connects billions of people around the world, gives them ways to share what matters most to them, and helps bring people closer together. Whether we're creating new products or helping a small business expand its reach, people at our company are builders at heart. Our global teams are constantly iterating, solving problems, and working together to empower people around the world to build community and connect in meaningful ways. Together, we can help people build stronger communities — we're just getting started. We are seeking an experienced sales and marketing professional to help build and sell our solutions to large advertisers. You’ll contribute to a high-caliber team in a business that is experiencing rapid and dramatic growth.; This role will require a self-starter who has also demonstrated previous solid performance and work in a constantly changing environment, dealing with ambiguity, and demonstrate problem-solving leadership with limited oversight. This is an unique opportunity to be part of a rapidly growing team, critical to our success. This team helps fuel the innovation and growth of our core products and offers the ability to have a significant impact. This position is located in our Tokyo, Japan office. ▼Responsibilities · Help define our overall approach for industry advertisers working with client's marketing teams and agencies · Identify and prioritize business opportunities · Partner with other cross-functional teams on structuring and executing operational and strategic initiatives - developing work plans, synthesizing market related data, leading analysis and defining the overall business approach to our success · Increase the effectiveness of the team by recognizing opportunities for new approaches · Develop and implement best practices for client interaction, sales and services for us including a good understanding of working with advertisers and agencies · Prospect and penetrate large organizations to obtain branded advertising · Develop metrics to measure the growth and performance of the sales team, and provide reports as needed · Create persuasive sales presentations using market trends, case studies and our network solutions · Analyze campaign performance statistics and recommend optimized media solutions · Exceed sales, pricing and yield goals for yourself and your team · Ensure that our clients receive the highest level of sales and operational customer service

  • Agency Partner Manager
    • 法人営業 代理店営業・アライアンス
    • 東京都

    Our mission is to give people the power to build community and bring the world closer together. Through our family of apps and services, we're building a different kind of company that connects billions of people around the world, gives them ways to share what matters most to them, and helps bring people closer together. Whether we're creating new products or helping a small business expand its reach, people at our company are builders at heart. Our global teams are constantly iterating, solving problems, and working together to empower people around the world to build community and connect in meaningful ways. We are now seeking a strong, experienced Agency Partner to work with leading Japan agencies to help build and sell our platforms' advertising solutions. You’ll contribute to a high-caliber team in a business that is experiencing rapid and dramatic growth in both the brand and DR marketing arena. The ideal candidate will have extensive experience in cross-network solutions selling and a proven ability to reach and influence executive level customers to drive new business. Additionally, the candidate will have experience working within a matrix organization, as well as experience in leading, coaching and influencing people to generate positive results. Candidates must have strong consultative sales and/or marketing skills, a solid understanding of the agency landscape, a collaborative and innovative spirit, and must be comfortable working within a fast moving and entrepreneurial environment. This is a full time role and is based in our Tokyo office.

  • Client Solutions Manager
    • 法人営業 営業企画 Web広告運用・SEO
    • 東京都

    ■About the Position Client Solutions Managers focus on planning, implementing, and optimizing advertising campaign spending for the world’s top tier advertisers. This team collaborates with media agencies, creative agencies, brand managers, internal sales and cross functional teams to build our advertising business through helping clients reach their consumers. This role is located in our Tokyo office. ■Responsibilities ・Work directly with top tier brands, media agencies, and creative agencies as advertising expert ・Educate clients on our advertising processes, tools, products, and best practices ・Strategize, plan, and implement all elements of clients advertising campaigns with a focus on efficiency and scalability ・Consistently monitor advertising campaign performance and identify opportunities to optimize and improve return on investment ・Work with local, regional, and global cross functional teams to share, establish, and improve best practices and procedures ・Develop innovative and entirely new methods for planning, managing, and implementing advertising campaigns ・Develop research and insights that will help us further develop and evolve our advertising platform and guidelines

  • Marketing Science Partner
    • リサーチ・データ分析
    • 東京都

    Marketing Science team is actively seeking a full-time, experienced Marketing Science Partner. A Marketing Science Partner works with internal and external clients in an industry vertical such as Automotive, E-commerce, Entertainment, CPG, Fin-Serv, Tech etc. on an ongoing basis to adopt better measurement as a way to improve business outcomes. To accomplish this, the person in this role will work both reactively and proactively with clients, using industry leading data science tools and data ets. Driving good measurement with advertisers will require designing tests (conversion lift, brand lift, attribution etc.) and doing research to help clients understand and improve the effectiveness of their advertising across digital platforms and across media. This work will require direct engagement with clients as well as using out third party scaling solutions to help with the set up and running of studies. Conclusions from this work will showcase what good measurement is and how clients can act upon it to drive business impact. The Marketing Science Partner will also focus on customizing existing capabilities or in some cases piloting new, scalable capabilities in partnership with Product, R&D, and Partnerships. This is a is full-time role based in Tokyo (Japan). Responsibilities: - Engage with clients and agencies to share research-based best practices and measure true business value by building and operationalizing “learning agendas”. The best practices and learning agendas will highlights how a client can improve business outcomes - Partner closely with sales to manage a scaled set of accounts and prioritize which clients will get servicing from the team - Support client engagement with third party vendors responsible for setting up and conducting measurement studies - Drive client, vertical, and industry adoption of preferred measurement methodologies, best practices, products, and approaches in support of the “learning agenda” - Design tests to showcase the power of good measurement using client data and third-party technology tools - Conduct in-depth standard and custom ad effectiveness studies for advertisers to understand the relative impact of different marketing strategies across digital platforms and across media - Communicate complex research results to a general audience - Offer selective consultation with clients & agencies on business hypothesis to test, measurement design & feasibility or insights interpretation - Operate internal & external education & training workshops to raise awareness & advocacy of Measurement solutions & analytical best practices (auction, use of lift tools…)

  • Marketing Science Expert (Singapore based, Japanese speaking)
    • リサーチ・データ分析
    • シンガポール

    -Lead development of a new capability to scale the SMB agency ecosystem, leveraging a broad array of existing marketing science solutions and developing new ones -Work cross-functionally and globally to develop relevant content, solutions, and treatments as part of the new capability and execute the same -Use a variety of methods such as webinars, office hours, consultation sessions, and outbound communications to support the day to day needs of the sales organization and clients -Work directly with a broad array of agencies to help them deliver true business value and growth to their advertiser clients and thereby ensuring success of the agencies -Engage in agency and client conversations, presentations of results, and consult internally with the sales teams, to ensure the right recommendation, design and setup of measurement studies -Deliver trainings/education for the sales teams through dedicated sessions and boot camps -Design and/or lead key proactive research programs that will help grow our advertisers' businesses (in partnership with product marketing and sales) -Provide key strategic partnership and guidance to our product teams and other cross-functional teams for success of SMB agency partnerships -Analyze key sets of ad-effectiveness studies to summarize key learnings/findings for sharing out best practices and inform future strategies for businesses -Partner closely with sales and product marketing leaders to support larger business strategy development